Sofia Karmazina? Alina Famusova?

Autor: Rael Rent

Juuksed mustad kui eebenipuu, nahk valge kui lumi, huuled punased kui veri astub varahommikul oma kambrist välja Sofia Pavlovna Famusova. Vandlikarva alusriideis laval silkav kuju meenutab oma nõtkuses portselanist nukku, kes hetkeiks peatub, et rõkatada lagisevast arlekiininaerust või suurelt žestikuleerides seletada möödunudöist unenägu. Alina Karmazina mängib koketeerivat 17-aastast neiut, kes veel kolm aastat tagasi Tšatskiga koos võõraid naeruvääristas, nende üle naeru pidas, kuid nüüd on elutargem, sügavam, iseteadlikum.

Aleksandr Gribojedov kirjutas 1823. aastal Tbilisis värsskomöödia “Häda mõistuse pärast”, millele tema kaasaegne Aleksandr Puškin suurt menu ennustas. Vene kultuuri üht võtmeteksti on aastasadu idanaabrite juures peetud pea sama tähtsaks (kui mitte olulisemaks) kui Hamletit ning erinevaid tõlgendusi ja lavastusi ei jõua ka kolmel käel kokku lugeda. Eri ajastutel on näidendit ja selle lavastusi keelatud, neid on kardetud, kuid Peterburi lavastaja Stepan Pektejev loob Vene Teatris kuldvaramusse kuuluvast tekstist inspireerituna täiesti uue kompositsiooni, põimides loosse Gribojedovi märkmeid, autori teiste tekstide visandeid, samuti Lermontovi, Jesseninit ja ka lavastaja tähelepanekuid. Niisiis ei mängi näitlejad laval vaid Gribojedovi surematuid tegelasi, vaid nad ka kommenteerivad oma olemust ja teguviise. Kes aga on see mõistatuslik Sofia, kellesse peategelane Tšatski nii hullupööra armunud on, kelle kohta Puškin kirjutab, et tegu on segase ja lahti kirjutamata tegelasega?

Näidendis küllaltki malbe, kuid ometi terane ja kiire taibuga 19. sajandi veidi üleannetu tütarlaps Sofia on Alina Karmazina esituses julge 21. sajandi noor naine. Ta teab, mida ta tahab. Ta teab, keda ta vihkab. Ta teab, kuidas mõjutada inimesi ja kuidas saada oma tahtmist. Sofia juhib mängu, tema otsused ja käitumine mõjutavad loo käiku. Pektejevi lavastus jääb ajastuliselt ambivalentseks, kuid ometi on tunda, et baroksete kostüümide ja grimmi seest kõlavad tänased hääled. Traagiline komöödia on aktuaalne ka pea 200 aastat hiljem.

Karmazina naudib tähelepanu keskpunktis olemist. Või on see hoopis Sofia? Nii filigraanselt laveerib näitleja Sofia tunnete virvarris, et paistab rolliga ühte sulavat. Kuid see ei ole paha.

Noorukesest Sofiast saab nii veel elukogenum ja veel otsusekindlam naine. Eriti kui pöördlavalt maha astudes ta oma tundeid ja käitumist kommenteerima hakkab. Päris etenduse alguses saab selgeks, et Sofia on sügavalt haavunud. Tšatski lahkumisest toibumiseks on kulunud aastaid ja pisaraid, aga tüdruk pole kellegi loll, “Nobody’s Fool” laulab ta maki saatel. Tšatski on eilne päev, tänane kuulub Moltšalinile. Armupimeduses ei näe Sofia, et viimane teda petab, vaid silme ees armastab.

Ja kui Tšatski siis viimaks saabub ning suurt armastust kuulutab, pulmigi planeerib, on Karmazina (või siiski Sofia?) jultumatult võimukas, pöörates kunagisele lapsepõlvesõbrale selja. Vaid hetkeks unustab ta end, üle näo valgub lustlik naerupahvak, et siis jälle ürgnaiselikuks vihaks moonduda.

Karmazina Sofia haripunkt saabub veidi enne ballistseeni. Taas astub ta maha keerdlavalt ning räägib nüüd publikuga. “Ma olen Sofia. Puškin ütleb, et segane, lahti kirjutamata karakter.” Ja ometi on ta kui avatud raamat, vihkab ja armastab avalikult. Vähe ei puudu vihapurskeis pisaraist. Ent siis toimub miski muutus. Sofia saab pähe plastikust paruka, muutub sama võltsiks kui kogu Moskva rahvas ballil. Ainult et Tšatskist tema teistele sarnaselt kuulujutte ei levita. Ta pöörab selja ja jääb nii kuni saali pimenemiseni. Nii tundub, et Sofia ei saagi päris vabaks, ta justkui alistuks isa survele ja Moltšanini valedele. Kuid selline on lavastaja valik. Kummardama tuleb Alina Karmazina. Nüüd näen, kui erinevad nad Sofiaga on. Järelikult on ta suurepärase ümberkehastumisvõimega näitleja. Ega vähemat ei saagi oodata.

Rolliportree on kirjutatud kursuse “Teatrikriitika praktikum” raames

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s