Kumma külje Luts hauas keeraks?

Autor: Laura Porovart

„Primavera Paunveres“

Saša Pepeljajev (Venemaa)

TÜ VKA teatrikunsti 12. lend

Esietendus: 16. september 2017 Ugalas

Eestlasi, paistab, on lihtne petta: pandagu lavale mõni me lugemisvara tüvitekst Tammsaarelt või Lutsult ja publik tuleb kohale puhtast huvist, kuidas tuttava ainesega või õigemini – kuidas meie ühismäluga sel korral manipuleeritakse. Vaataja ja materjali eelnev tutvus pakub lavastajale aga vabaduse teksti algupärast vormi ja ideed maitsekalt väänata, ehk pisut parodeeridagi.

Eestlastele on lavastaja Saša Pepeljajev tuttav eelnevalt näitlejaüliõpilastega tehtud tantsuteatri kaudu. Aeg on näidanud, et alusmaterjali suhtub lavastaja loominguliselt ja füüsis domineerib sõna üle – nii ka nüüd. „Primavera Paunveres“ on TÜ VKA teatrikunsti 12. lennu tudengite tantsuline arusaam Stravinski „Kevadpühitsuse“, 1970. aastalvalminud „Kevade“ filmi ja XV sajandi itaalia maalikunstniku Botticelli maalist „Primavera“. Põhirõhk on siiski „Kevade“ kanda ja katked „Kevadpühitsusest“ kõlavad tantsuliste numbrite taustaks, ent „Primaverat“ pärast esimest stseeni rohkem ei kasutata. Tundub, et lavastaja taotleb „Kevade“ mängimist võtmes, mis on küll originaalist nihkes, kuid üldjoontes sama. Stseenid pole filmist lavale kantud üks-ühele ja nii tundub laval nähtu äratundmisrõõmu pakkuvate paladega siiski värske. Pepeljajev žongleerib sõnaliste ja pildiliste tähendustega üpris vabameelselt, astudes kohati ka üle hea tava piiri otse ämbrisse. Nii on näiteks Arno ja Teele süütu kooliõde-venda suhtele külge poogitud seksuaalsed vihjed vahekorda matkivate stseenide näol. Säärane lahendus paistab „Kevadega“ seoses meelevaldne, põhjendamatu ja solvav.

Pepeljajevi koreograafitöös tuleb seekord pettuda, sest tantsu asemel näeb laval vaid näitlejate rütmilist karglemist. Kogu trall jätab mulje enam-vähem loogilisse järjestusse liidetud harjutustest, saades summaks klassidisko, kus tuled on põlema jäetud. Üle oma varju on püütud hüpata ka lavastuse pikkusega, sest kahetunnise etenduse lõpu ootust on tunda nii sumisevas saalis kui ka näitlejate ebalevates pilkudes. Vahest polnud tudengid nii pikaks etteasteks veel valmis? Ometi ei saa näitlejatele süüks panna väsimust. Vaevaline on hoopis lavastuse areng, mis pingelise alguse järel lihtsalt maha jahtub ja venima hakkab. Teisalt on lavastuse üheks eesmärgiks näidata tudengite seniseid oskusi. Siingi ootaks poolprofessionaalsusest ja heast kooliteatrist paremat kunstilist taset. Sellest hoolimata kangastub kursus ühtse mehhanismina ja nende kokkumäng sujub.

Silm puhkab lihtsa lavakujunduse peal, mis, nõudes leidlikkust, pakub tublisti tõlgendus- ja kasutusvõimalusi. Minimalistlike puitkastide abil vahetuvad sujuvalt tegevuspaigad, neist meeldejäävaim on jääaugu stseen, kus näitlejad kõikuvatel kastidel tasakaalu hoida püüdes ringi liiguvad. Kastid, mis veel eelmises stseenis moodustasid lehma, on järgmises trummikomplekt ja seejärel täidavad juba kirstude ülesannet. Ei saa salata, et rohelise seina kaudu „Kevade“ filmi sisenemine paistis lavastuslikult paljulubav, kuid võimalik teostus jäi üldiselt kesiseks, kuna algkaadritele lisatu oli esteetiliselt väheväärtuslik. Näiteks tehti filminäitlejatele sarvi, nende taustal kas grimasse või seosetuna näivaid hüplevaid liigutusi. Ainus tabav lisandus oli stseenis, kus Teele kõrval jooksevad Arnole teel järele veel kolm tüdrukut. Sellega idee ammendus.

Usun, Oskar Luts suure naljamehena oskaks head paroodiat hinnata, ent see ekslev Primavera, kes Paunverre sattunud oli, paneks kirjaniku vaid ebamugavusest nihelema.

Arvustus on kirjutatud kursuse “Teatrikriitika praktikum” raames.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s