Armsalt arulage inimeseloom

Autor: Andrea Annus

„Tahe“

Autor, lavastaja, kunstnik, valgus- ja muusikaline kujundaja: Renate Keerd

Laval: Kompanii Nii – Liisa Tetsmann, Gerda-Anette Allikas, Taavi Rei, Riho Vahtras

Esietendus 21. Septembril Tartu Uues Teatris

Renate Keerdi uuslavastus, mille pealkiri selgus alles kavalehte silmitsedes, kõditas huvilisi niivõrd, et kohad nimetule esietendusele olid väljamüüdud. Puupüsti täis Tartu Uus Teater hingas ühtses rütmis ootusärevusest paisunud rinnakorvile kätt toetades. Seejuures tundus siiski, et nii mõnigi teadis, mida lavalt oodata võis.

Keerdi ja Kompanii Nii eelnevat loomingut näinud teatrikülastajale on tuttav trupi tragikoomiline kujutamisviis ja ausus igas vähem või rohkem banaalses hetkes. Nüüdis- või kaasaegset tantsu, miks mitte ka revüüteatrit võib ju saalinurkadest otsima minna, kuid Keerdi loominguga kokku puutudes satub vaataja tavaliselt kohtingule füüsilise teatriga, mille iseäralik aroom saadab teda etendusejärgseltki. Tähendustest lopsakas kehakeel asendab vajaduse läbiva loo või selgelt piiritletava sõnumi järele. See pakub publikule võimaluse vaadelda ja kogeda mänguliselt ning kiirelt muutuvaid situatsioone.

Naeruturtsatuste rong asub teele juba etenduse esimestest hetkedest, vurades esmalt mõne üksiku veduri juhtimisel, haarates peatselt kaasa aga kogu publiku, hoolimata esiti peidetud muietest. Kui lillekuhilatesse peitunud kujud tekitavad mitu numbrit väiksemate platvormidega breigi tuultes elevust, siis paberisse mässitud tegelased mõjuvad eriti koomilistena ning publik mugistab naeru juba olendite sisenemisel. Endaga rahulolev, sissepakitud krabisev tegelane, kelle kõrvale ilmuvad teisedki pakendatud olendid, näitab üles uskumatut visadust ning ka jultumust. Nende omavahelisele suhtlemisele järgneb nauditav vaatemäng – mudamaadlus ilma mudata, mille käigus vabanevad inimesed kestadest ning asuvad pärast põgusat ümbruse uurimist agaralt võistlema tähelepanu võitmiseks ja kadeduse äratamiseks.

Mahlaka allegooriaga armsalt arulageda inimeselooma kujutamine, kes on seejuures väga seksuaalne, kukub etendajatekooslusel imelihtsalt välja, olgugi et mängureegliks osutub füüsiliste võimete piiril kõikuv kehakasutus. Nii võib näha lavastuses Bremeni linna moosekantidele väärilist jõupingutust, millele vastanduvad ajugümnastikaga tegelevad mõttelõnga mõõtjad ja arunatukest võrdlevad bussijuhikampsunist kooruvad sumomaadlejad. Rõhutatult õhkõrn piir inimese ja looma vahel tõstab esile meie käitumise tavasid ja kinnitab esmavajaduste ülimuslikkust, saavutades sellegi justkui mööda minnes.

Kehapositiivsust jaatav lavastus, kus ähmastuvad piirid nii mehe ja naise kehade erinevuste kui klassikaliste soorollide vahel, on kujunenud Keerdi lavastajakäekirja tunnusmärgiks. Jätkuvalt suudab üllatada tema plastiliste kehade eriskummaline kasutus, mis samaaegselt loob muljetavaldavaid pilte ja lahkab lihtsate inimeste olemust. Ootamatute kehafookuste leidlik rakendamine pritsib värskust igasse ilmakaarde ja tabab naelapea pihta igapäevaelu kujutamisel. Nii tantsupõranda kuninganna kui tugitoolis vedeleja niidavad oma lihtsuse ja

labasusega publiku jalust, lubades kadeduse, võidujooksu ja omakasunälja varjamatut demonstreerimist. Koomilisemaid hetki meenutades ei saa mööda minna meelevaldselt pealkirjastatud stseeni „Üks on loll ja teine on laisk ja mina pean üksi rabama“ absurdsusest, kus kõige väiksem teeb kõige rohkem ning laisk ja veel laisem leiavad endas jõudu kaasaaitamise simuleerimiseks – fantastiliselt lõbus!

Lavastus palub vaatajaid korraga 12-aastaste klassiõhtule ja tugitooli soppidesse lösutama ning heitma pilku tahtejõuliselt tahedate inimeste tahketele vormidele. Kompanii Nii keerab vaataja ümber sõrme juba esimeste sekunditega ja sõidutab publiku Kobi kõrbest Arktikasse, kihutades skaalal häbelikkusest häbematuseni, herbivoorist kiskjani, loomast inimeseni, kuigi viimastel on ainult vaks vahet. Vabatõlgendustele avatud lavastust vaatama minnes tuleb aga olla valmis naerukurdude tekkeks ja kaasavõnkumiseks ka päevi hiljem.

Arvustus on kirjutatud TÜ kursuse “Teatrikriitika praktikum” raames.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s