Visuaalseid kalambuure lemmikraamatust

Eline Selgis

Esiteks, Renate Keerd ja tema füüsilise teatri Kompanii Nii, koosseisus Liisa Tetsmann, Taavi Rei, Maarja Roolaht, Gerda-Anette Allikas ja Imre Õunapuu (Rakvere Teatrist), toovad publikuni virgastava mõttepuhtuse. Tartu Uue Teatri lavastus “PURE MIND” on oma mängulisuses nii kaasahaarav, et vaataja võib segamatult ahmida iga liigutust, nooti, silpi, riidehilpu ja isegi veepommi.

Teiseks, kutsuti mind ju tükki purema, ning võib öelda, et hambusse jäi üht-teist küll.  Esiteks on tähelepanuväärne lavastaja ebatavaliselt laiahaardeline inimkeha kasutusvõimaluste ampluaa. Läbi selle pakutakse vaatajale hulganisti ootamatuid äratundmishetki erinevate tegelaste või situatsioonide kujutamisel. Näiteks võib lavastuses näha, ja sealjuures vankumatult selle sarnasust uskuda, saksofonina kujutatud keha või kahemeetriste jalgadega supermodelle. Sama oskuslikult on käsitletud ka igat lavale toodud rekvisiiti, lavakaunistust ja isegi riideid, mis näitlejatel seljas on. Mitte miski, mis laval oli, ei jäänud vaid selleks, millena oleme teda harjunud nägema: ventilaator vahetas rolle mikrofoniga, õhust sai kehasid “täiuslikkuseks viimistlev” silikon, lumepallist spermatosoid ja näitlejast kõikvõimalikkuse kehastus, võides olla inimene, loom, kaasik, madu hea ja kurja tundmise puult, 1970ndate disco-band või ilukirurgiline õudusunenägu.

pure-end

Foto: Gabriela Liivamägi (Tartu Uus Teater)

Keerd võtab oma trupilt viimast: lavalolijad on köitvalt musikaalsed, ebainimlikult tugevad ja tantsijatestki painduvamad. Kuid lavastajal ei jää kasutamata ka ühe etendaja oskus tulepoidega sulnilt ümber käia, teise kopsakas rinnapartii või noormehe pikad juuksed. Üks meeldejäävaim stseen on Gerda-Anette Allikase meelas publikuga flirtimine samal ajal punast teipi põrandale vedades.

Lavastus vingerdab virtuoosselt kunsti ja meelelahutuse piiril (mõlema mõiste radikaalsemas tähenduses). “PURE MIND” on ühtaegu nii intellektuaalne meelelahutus kui ka ühiskonnakriitiline kunst. Näiteks on Amanda Leari playback kogu trupi esituses meelelahutuslik ja naljakas, ent samal ajal võluvalt traagiline (veel üks lavastaja erioskustest on panna publik naerma kõige võikamate situatsioonide esitamisel). Keerdile pole kombeks tabusid ja olemise valukohti mitmete tõlgenduskihtide taha peita, vaid need kõva häälega publikule näkku öelda. Nii võibki esiti tunduda, et kausike, milles vaatajale suppi serveeritakse, on mugavalt ja koduselt komöödiline, kuid suppi maitstes võime veenduda, et kõige kibedamad suutäied tuleb alla neelata naerdes.

Lavastusest kumab läbi looja käekiri, mis seab rõhuasetuse visuaalsete kalambuuridega mängimisele. Valguskujundus on lavastajale omaselt minimalistlik: ei mingit võimsat showd. Kõige keskmeks on keha kasutusvõimalused. Ka muusikaline kujundus on Keerdi allkirjastatud absurd: kuigi absoluutselt ootamatu, siis peamiselt kommenteeriv. Öeldakse, et sama nali mitmendat korda kuulduna kaotab oma võlu. Renate Keerdi puhul on aga tegemist lemmikraamatuga, mis iga paari aasta tagant lugedes tuttav ette tuleb, ent ometi uut ja originaalset taasavastamist pakub.

Lõpetuseks paluti mul viisakalt väiksel pabertükil ka end pureda (sest mis on kunst ilma vastuvõtjata?). Lahkun virgastunult, kuid midagi jäi puredes närima. Kas sain sellelt lavastuselt informatsiooni, mis veel sünteesimata või jäi kummitama mõni viide naiseksolemise kibedusele, seda ei teagi. Küll aga jätan paberi kirjakesega tagitaskusse meelespeaks pureda, otsida, naerda, mõtelda ning kindlasti lavastaja järgmist teost vaatama minna.

Arvustus on kirjutatud kursuse “Teatrikriitika praktikum” raames.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s