Romeo – romantilise kangelase vari

Indrek Ojari rolliportree 14. ja 18. oktoobri „Romeo vs Julia“ etenduste põhjal

Soome näitekirjanikud Lauri Sipari ja Liisa Urpelainen on võtnud ühe maailma kõige tuntuma armastusloo ning „maagilise kui“, seganud need kokku ja selle tulemusel kirjutanud näidendi sellest, mis oleks võinud juhtuda, kui Romeo ja Julia oleksid enesetapu asemel ühiselt Veronast põgenenud. Karlova Teatris näeb Ingo Normeti lavastajakäe all, kuidas tuntud paar 25 aastat pärast abielulahutust juhuslikult rongijaamas uuesti kohtub. Kuldsesse ikka jõudnud armastajaid mängivad Indrek Ojari (Romeo) ja Elina Reinold (Julia).

Romeo ja Julia tulevad lavale tango rütmi saatel, tantsides elutantsu, mis on täis pöördeid, lähenemisi ja kaugenemisi. Teineteist märgates vaikib muusika ja tardub liikumine, peatub mõte. On vaid kohkumus, millest toibub sooja ent kohmetu naeratuse saatel Romeo, kes suudab esimesena vestlust alustada. Triviaalsused („Kas ootad rongi?“) asenduvad peagi vanadele minevikuvarjudele uue hingamise andmisega.

On kerge uskuda, et Romeol ja Julial on neli tütart ning nad on kaua aega tagasi valusalt lahku läinud, kuid mitmekordseteks vanavanemateks ja pensioniikka jõudnuteks ei ole neid ka parima tahtmise juures võimalik enam pidada. Näitlejate rollisoorituste usutavust mõrandas nende tahtele mittealluv tõsiasi, et nad on mängitud rollide jaoks veel liialt noored. Teater on muidugi mäng ja esitatav on tinglik, ent psühholoogilise realismi vaimus mängitud lavastuses mõjub Romeo kohmetus pärast küsimust „Aga sina? Juba pensil?“ ehmumisena ka fiktsiooniväliselt. Vähemalt võiks see seda olla.

Romeo (Foto: Karlova Teater)

Romeo (Foto: Karlova Teater)

Indrek Ojari kehastatud Romeo välised väljendusvahendid on küllaltki vaoshoitud, ekstsessidesse kaldumata ilmnevad erinevad tundetoonid (kahetsus, häbi, armukadedus). Korduvateks väljendusvahenditeks, millega ta rolli loob, on sage huulte limpsamine ja intensiivne sügamine, mida Romeo ise psühhosomaatiliseks nimetab – Juliaga kohtumisel tekkinud ebamugava pinge kontrollimatu väljendumine.

Mugavamatel hetkedel istub ta pingil, parem jalg risti vasakule põlvele toetatud ja käed pikalt pingi seljatoele sirutatud. Sellises enesekindlust väljendavas poosis räägib Romeo kõiketeadvalt, et mehi huvitab lisaks seksile veel ka võim, mis on üldjuhul samuti seksiga seotud. Sellise poosi ja hoiakuga püüab Romeo patsutada õlale oma sisemisele machole, kes on aastate jooksul järjest erinevaid tagasilööke tundnud.

Käed taskus, kuulab ta etteheiteid maksmata alimentidest ja tõmbub korduvalt kaitseasendisse, käed rinnal ristis, kui jutuks tulevad tema mitmed armukesed ja karidele jooksnud suhted või tervisehädad. Ausalt ülestunnistamise hetkel vaatab ta maha nagu arglik koolipoiss ja mudib oma käsi. Oma uuest firmast rääkides madaldab muidu kergelt ärrituv Romeo häält ja aeglustab kõnetempot, etendades juhi rolli, millest ilmneb, et tasakaalukas juhtimine ei ole tema loomulik olek, vaid nõuab pingutust.

Kuigi Romeo on aastakümneid oma kunagisest perest eemal olnud, mille muudab teravalt tajutavaks eksimine oma tütre nimega, on tema hinges ja hääles siiski tajutav uhkusenoot. Noorim tütar Bianca on ainuke, kes Romeoga kontakti hoiab ja isal on selle üle selgelt hea meel. Tütrest rääkides ta elavneb, nihkub pingil Juliale lähemale ja sõnale „meie“ lisandub helge varjund. Näib, et isaroll on talle siiski oluline, mis siis, et seda saab täita vaid  distantsilt ja katkestusterohkelt.

Murdumine mängudesse (Foto: Karlova Teater)

Murdumine mängudesse (Foto: Karlova Teater)

Kunagise abielu ajas karidele Romeo truudusetus, temas põimuvad romantilise armastaja ja naisteküti omadused. Julia tegelaskõnest ilmneb, et abielu jooksul ja ka pärast seda on Romeol olnud palju naissuhteid. Tegu ei ole siiski lõbutseva kütiga, kes vallutab ja end sidumata taas lahkub. Ta on hinges romantik, mis paneb teda erinevate naiste külge klammerduma. „Seks paneb armuma“ nagu ta sedastab. Ka aastakümneid hiljem tunneb ta Julia uue kaaslase pärast armukadedust. Romeo näib tüübina, kes vajab enda kõrvale otsustavat naist, kes teda suunaks ja praktilise elukorralduse juures aitaks. Iseteadliku Don Juani asemel on tegu mehega, kes liigub ühe naise käe alt teise alla, sest ta vajab kindlust.

Romeo ja Julia murduvad erinevate impulsside ajel oma noorpõlvemälestustesse, mis tähendab Shakespeare’i originaalvärsside juurde pöördumist ja nende esitamist. Paaril korral kasvavad meenutused üle ka mängudeks, kus Romeo kujutab iseend noorena bensiinijaamas suitsetamas või tantsib minevikust tuttavat tantsu. Hingesügavustest esile tungiv soov olla rõõmus, olla õnnelik ja olla koos, surub argireaalsuse hetkeks varju. Tantsunumbri lõpus toimub järsk neljanda seina lõhkumine, kus Romeo pöördub publiku poole ja sõnab, et nüüd on pingeline hetk ja ei tea, kas nad suudlevad või mitte. Ojari hääl ja miimika toob kusagilt mälusoppidest esile Elmo Nüganeni Pantalone, kes küsis „Armastus kolme apelsini vastu“ klassikaks kujunenud lause „Kas soovite näha vaatust teist?“. Publik naerab ootamatult tekkinud võõrituse ja mängustiilide vahetumise üle, suudlust ei järgne. Julial on rohkem selgroogu ja põikpäist eneseväärikust kui Romeol.

Lavastuse lõpus avaldab Romeo vihjates soovi ühineda Juliaga tema teekonnal Rooma, et minna oma lapselapse ristsetele. Roomas ootaks karm pilguheit peeglisse: tuleks vaadata otsa tütardele ja lastelastele, keda Romeo kunagi varem kohanud ei ole ja ühtlasi tunnistada neile oma ebaedu nii äris kui eraelus. Romeo lööb kartma ja taganeb, kadudes lavalt ja Julia elust. See rong on juba läinud, liiga kaua aega tagasi, et sellele enam järele jõuda.

***

Rolliportree on kirjutatud aine „Teatrikriitika praktikum“ raames

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s