Iga valik on hüvastijätt, kuid miks hüvastijätuks just selline valik?

Hüvastijätt juunis. Endla Teater. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia Lavakunstikooli 26. lennu diplomilavastus. Tekst: Aleksandr Vampilov. Lavastaja: Andres Noormets. Kunstnik: Maarja Noormets. Osades: Jaanika Arum, Markus Dvinjaninov, Marian Heinat, Linda Kolde, Rea Lest, Jörgen Liik, Roman Maksimuk, Veiko Porkanen, Helena Pruuli, Jarmo Reha, Reimo Sagor, Simeoni Sundja, Kärt Tammjärv, Ragnar Uustal, Linda Vaher.

Foto: Mats Õun. Pärit siit

“Hüvastijätt juunis” on Lavaka 26. lennu tudengite viimane diplomilavastus, viimane ühine samm, mis veel omaks saanud kaaslaste ja “koolitöö” templi poolt turvatud on. Samas võiks see olla ka otsustav Nota bene! Eesti teatrimaailmale: sellised on need noored inimesed, kes peagi Teie seas oma kohta otsima hakkavad. Just sellele funktsioonile mõeldes jääb viimase diplomilavastuse materjalivalik küsitavaks.

26. lennu eelmine avalik ülesastuminegi põhines 20. sajandi vene kirjaniku näidendil: Tiit Ojasoo lavastas tudengitega Nikolai Erdmani legendaarse “Enesetapja”, terava poliitilise farsi 1920ndate Nõukogude Liidu kontekstis. Hoolimata eristuvatest peategelastest võimaldas näidend ka episoodilistes rollides näitlejail oma oskusi demonstreerida ja publiku tähelepanu tõmmata, läbi farslikult karikeeritud maneeri enda isikupära esile tuua. Polnud staaride tegutsemist hallil foonil, vaid 15 näitlejat, kellest igaüht võis huviga eraldi jälgida.

Aleksandr Vampilovi “Hüvastijätt juunis”, vähemalt Andres Noormetsa lavastuses aga võimaldab põhjalikumat rolliloomet vaid vähestele, ülejäänud lavalviibiv tegelaskond jääb lihtsalt lõbutsevateks noortehulgaks. Olgugi et näitlejad saavad lavastuse eluea jooksul kehastada erinevaid tegelasi, on “Enesetapjas” ja “Pedagoogilises poeemis” võimekalt esinenud trupile selles lavastuses väärilisi rolle liiga napilt. Kuivõrd nii materjali valik kui rolliloome juhendamine, viimane sellise koolitöö puhul eriti, kuuluvad lavastaja töövaldkonda, tahakski pigem küsivalt vaadata mitte noorte näitlejate, vaid lavastaja Andres Noormetsa otsa…

Kuigi “Enesetapja” ja “Hüvastijätu” sünniaegu lahutab ligi 40 aastat, kujutavad mõlemad nõukogudelikku absurdi kõige sinna juurde kuuluvaga: ikka seltsimehed, komiteed, miilitsad ja viinavõtmine. Isegi ustega sein lava tagaosas kui üks lavakujunduse põhielemente on lavastustel sarnane, kuigi kunstnikud erinevad. “Hüvastijätus” on ehk püksisääred laiemad ja 60ndate julged värvid Nõukogude Liitugi jõudnud, kuid sel on see sama nõukogude maik, mis vanemaile vaatajaile mõjub ehk nostalgiliselt, nooremaile kui ammu pähekulunud muinasjutt.

Kui kaua aga võib neid nõukogude olustikupilte maalida ja n-ö irooniliselt nostalgitseda (nagu ütles Tõnu Õnnepalu[1]), ilma et igavaks läheks? “Enesetapjas” oli ajastu kontekst oluline teksti idee ja probleemi kujutamiseks ja selle esilekerkimise mõistmiseks, “Hüvastijätus” aga ei lisa “inimeste valikute, nende lootuste ja pettumiste”[2] illustreerimisele nõukogude sotsiaalne kontekst aga eriti midagi otsustavat peale tähelepanu häirivate anakronismide. Näiteks mõjub etteaimatavalt vanamoodne kaaslaste poolt armastatud, kuid hätta sattunud kangelase ümberkasvamise narratiiv.

Või siis, kõik veidigi rohkem väljaarendatud naistegelased on kas mehele minemas, mehele läinud või mehe tähelepanu ja juhendamist vajavad, vastava temaatikaga on ka nende probleemid. Kuigi näidendi kontekstis mõjub selline käsitlus ehk ajastutruult, ajab see tänapäeva publikut pigem kohmetult naerma ja jätab varju naistegelaste panuse teose põhiideesse. Siiski suutsid Linda Vaher (Maša) ja Helena Pruuli (Repnikova) oma tegelaste stereotüüpsele olemusele midagi elusat juurde lisada.

“Hüvastijätt juunis” mõjub kui “Enesetapja” nõukogude tegelikkuse lahjendatud ja tömbistunud versioon. “Enesetapja” huumor on farslik, tabavalt vinti keeratud. “Hüvastijätus” aga panevad sketšilikud võtted nagu tegelaste segiajamine, soovimatu tegelase ootamatu ilmumine, ühele süüle mitme pretendendi leidumine ja klišeelikud repliigid naerma pigem see-on-naerukoht-automatismist kui spontaansest üllatusreaktsioonist.

Keset seda virr-varri jäi näitlejameisterlikkuselt enim silma Zolotujevi rollis Jörgen Liik, kes oma puujalgse kõnnaku ja vanamehelikult trotsliku otsustavuse tõepäraga miskipärast mõnda Kaljo Kiisa rolli meenutas. Liik pidas Zolotujevina üksi müüja ja revidendi lugu jutustades maha etenduse kõige kuulama- ja mõtlemapanevama kahekõne, väljendades vanahärra veendumust, et igal inimesel on oma hind, tuleb lihtsalt teada saada, kui suur see on.

“Hüvastijätu” tegelasi ühendab elumuutustega silmitsiseismine, Vampilovit huvitab inimene just selles otsustavas olukorras, kus ta peab tegema valiku. Millised on need köied, mis teda variantidega seovad ja igaüks isepoole tõmbavad? Kui otsustav on ta nende kütkete läbilõikamisel? Millega ta iga uut valikut tehes on sunnitud hüvasti jätma ning kui hästi või halvasti ta selle teadmisega lepib? Need probleemid võtavad Vampilovi loos küll kuju, kuid 26. lennu “Hüvastijätu” puhul jäävad lavastaja valikute küsitavused teksti autori teemadest üle kostma.

[1] Õnnepalu, Tõnu. 2014. Vanade mäss. – Sirp nr 11, 21.03.2014. http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=21277:2014-03-20-14-50-04&catid=3:teater&Itemid=2&issue=3481
[2] Lavastuse tutvustus Endla Teatri kodulehel. http://www.endla.ee/lavastused/repertuaaris/huvastijatt-juunis


TÜL teeb koostööd erinevate Eesti teatritega, eesmärgiga paisata veebi noorte kirjutajate vabas vormis tekste (kriitika, arvustused, teatritekstid, muljetused). Teatrite poolt piletid etendustele, meie liikmete poolt tekstid. See postitus on kirjutatud lavastuse “Hüvastijätt juunis” 10.03.2014 nähtud etenduse põhjal.

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s