Viljandi 10. lend lennutab monolavastusi kõrge kaarega

Kui aastal 2012 kirjutasin ma TÜVKA 10. lennu tegemistest nii ja teatasin: „Üldiselt tahangi öelda TÜL-i liikmetele, et olge valmis, sest üsna pea tabab Viljandist meid teatrilöök, mis üllatab, rõõmustab ning paneb uurijate silmad-kõrvad liikuma“, siis eile üks selline teatrilöök ka juhtus, sest Genialistide Klubis toimus üritus MONOlava avapauk! Etendusid Kaarel Targo “Ahvilend”, Mihkel Kallaste “Aken”, Jaanika Tammaru “Tanknaine” ja Birgit Landbergi “Birgit”. Iga etendus oli ca 30 minutit pikk ning hoomas endas ühe etendaja lugu.

Esimesena tuli ettekandmisele Kaarel Targo „Ahvilend“, mis on loodud Mati Undi ja Franz Kafka ainetel (Informatsiooni saab siit). „Ahvilend“ rääkis vaatajatele loo inimeseks arendatud (kasvatatud?) ahvist, kes asub piloodiks sõjaväelennukile, laskmaks alla ühe nupuvajutusega pomme, tundmata häbi või muret hävituste eest. Targo etendas vaatajatele ahvi lennu kuulsuseni ja ahvi lennu alla tagasi omasuguste juurde. Lavastusest hakkas silma Targo tugev füüsiline esitus, kus võitlus oma keha vastu oli mängitud erakordse täpsusega. Minimalistlikul laval liikus ahvmees ringi järskude liigutustega, pidades pause hädavajaliku banaanisöömise ja doominomängu jaoks. Samuti oli kasutusel justkui uussiira esteetikaga ekraanipilt, millel oli kujutatud kas lennuki sisemust või džunglit. Kergelt humoorikas, kuid omamoodi tõsine monolavastus viskas vaatajate ette taaskord ehk juba kulunud ideed vabadusest ja inimeseks olemisest, kuid seda huvitaval viisil. Peamine, mis meelde jäi, oli loo füüsiline esitus, mis pakkus loole dünaamikat ning erinevaid varjundeid. Kõlas ka Targole ehk signatuuriks kujunev hüsteeriline naer, mida nii mõneski tema lavarollis kohata võib.

 

(Pilt pärit siit)

 Järgmisena tuli ettekandmisele Mihkel Kallaste vaimustav monolavastus „Aken“, mille autoriteks Kallaste ise ning Drakadeemia dramaturg Leen Toome. Johari akna teoorial põhinev lavastus oli erakordselt humoorikas. Komöödia või huumor on teatris raskeimad saavutada ning sellega sai Kallaste suurepäraselt hakkama. Kummalise torbikmütsiga aknast aknasse liikudes, erinevaid tegelasi ja situatsioone läbi mängides, kulges lugu kui koomiksiriba algusest ootamatu lõpuni (mida siinkohal ära anda ei sooviks). Lõpu siirus ning ehk isegi „roosaprillilisus“ tekitas tugeva kontrasti ülejäänud lavategevuse vastu, kuid mõjus siiski lavastuse orgaanilise osana. Johari aknast on ehk nooremale inimesele pigem tuttavad veebist pärit kuus kastikest ameti kohta, mis näitavad mida arvavad sõbrad, ühiskond, vanemad, töökaaslased ja lõpuks tegija ise töö kohta. Just pigem selle põhjal olid loodud kaasaegsed aknakesed, kus kohtasime Kallaste tegelase Heino vanaema, tuttavaid, tüdruksõpra jne. Komöödia, eriti veel stand-up komöödia, mida Kallaste lavastus enim meenutas, ongi kui klaasil kõndimine, kus kunagi ei tea, kas nali kannab või puruneb piinlikkuse tuhandeks killuks. Eile õhtul ei pragunenud ükski klaas.

 (Pilt pärit siit)

 Purunemata akna tagant nägid vaatajad järgmisena Jaanika Tammaru hoogsat kaasaegse naise jube-naljakat kurbmängu „Tanknaine“. Lavastuse info ütleb: „Ma olen naine, mitte pesumasin“ (loe siit), kuid laval tantsinud, võimelnud, dushi võtnud, tööd teinud ja doktori ooteruumis närveldanud naine just sellist naist meenutaski – iga päev sama tsükkel, tohutu jõuga, 1000 pööret minutis, et siis päeva lõpuks masin taas tühjaks laadida ja uuel päeval sama pöörlemisega jätkata. Ehk parim võrdlus, mida lavastusinfost nimitegelase kohta välja lugeda võib. Tammaru valik võtta lavastuse jaoks originaalmuusikat esitav trummar Martin Aulis oli erakordselt õnnestunud, sest just löökriistadel Tanknaisele tausta taguda on rohkem kui paslik. Tõenäoliselt tundis nii mõnigi naine ja kindlasti nii mõnigi mees ennast Tanknaises ära (kui muidugi üks soolisest iseärasusest tingitud võimalus välja arvata). See iseärasus on ka lavastuse vint ning siinkohal seda vinti pikemalt ei käsitleks. Esitatud lugu oli väga ladus ning selle jälgimine ei muutunud kordagi igavaks või väsitavaks. Pigem oli tunda pidevat ootusärevust: mida Tanknaine oma veidrate töökaaslaste kohta järgnevaks räägib. Metafoor mehe asemel ülikond (Armani, kui olla täpsem) hakkas väga hästi tööle müstikaks jäänud hurmur-tegelase loomisel. Tammaru jõuline liikumine, hea rütmitunnetus ning veenev looesitus muutsid antud lavastuse väga õnnestunuks. 30 minuti jooksul minimaalsete vahenditega luua pungil täis saali selline pingestatud õhkkond on väga erakordne sündmus. Vähemalt minu jaoks!

 

(Pilt pärit siit)

Õhtu viimaseks esituseks oli Birgit Landbergi omanimeline monolavastus „Birgit“. Pimendatud lava keskmes, üksikute valgusallikate ning makilt mängitava sõprade, pere ja tuttavate poolt esitatud looga, on Landberg teinud katsetuse avada ennast isikuna, publiku juuresolekul. Selge on see, et inimene on rollide bukett ning ta justkui on ja ei ole ka alati tema ise, vaatamata sellele, et inimene tahaks mõelda endast peamiselt kui tervikust. Selle ideega mängis ka Landberg. Endast rääkimine ei ole aga lihtne ning ennast avada, väites end alatasa olevat midagi muud, on keeruline. Ehk ongi noore inimese eneseavamine publiku ees teatavas mõttes egotripp – mina olen mina ja ma ei häbene sellest rääkida. Minimaalsete vahenditega loodud pime lavastus tekitas ehk pisut kõhedagi atmosfääri, milles lava-Birgiti mina-ise vahepeal eredalt välja paistis ja samuti pimedusse ära sumbus.

 

(Pilt pärit siit)

 Selle lühikese ülevaate kirjutasin eeskätt seepärast, et kasutada ära võimalust anda tagasisidet viljandlastele, kelle käekäigul olen üritanud hoida silma peal pea algusest saati. Samas aga on tegemist kindlasti reklaamiga! Minge vaatama järgmiseid MONOlava lavastusi kuupäevadel: 26.02, 27.03, 29.04 ja 28.05. Mida mängitakse, ma veel ei tea, kuid väärt vaatamist on mängitavad lavastused tingimata!

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s