Noored noortest, TÜLikas “Enesetapjast”

Lavastaja Tiit Ojasoo Kunstnik Ene-Liis Semper Laval Jaanika Arum, Markus Dvinjaninov, Marian Heinat, Linda Kolde, Rea Lest, Jörgen Liik, Roman Maksimuk, Veiko Porkanen, Helena Pruuli, Jarmo Reha, Reimo Sagor, Simeoni Sundja, Ragnar Uustal, Kärt Tammjärv ja Linda Vaher Lavakunstikooli XXVI lennust.

Enesetapja räägib Semjon Semjonovitšist. Mees, kes on tüdinenud olemast leibkonnas tühi koht. Olles töötu, pole tal võimalust oma pere toetada nii, nagu teeb seda tema naine. Loo alguses väikesest tülist maksavorsti ümber hakkab kogunema keeris, mis kogub aina tuure ning kõik osalejad on sinna kaasa haaratud, pööreldes ümber Semjoni, teda siis toetades, julgustades või lihtsalt arvet esitades matusekulude eest. Levivad kuuldused tollest ööst, et mees läks ennast ära tapma viimase variandina. Leides ta elusalt pole aga kuulujutud summutatud, sest potentsiaalsest ohverdusest kuulevad ka intelligent, kunstnik, lihunik, diiva ja kirikuõpetaja. Nemad näevad enesetapus märki. Enesetapp millegi nimel märtrina on õigustatud, lisab huvi kas inimese või eesmärgi nimel. Semjonil aga on plaan: ta soovib saada puhkpillimängijaks, kes kontserdil peaks teenima 3-5 rublat, aastalõikes peaks see tooma 1320 rublat tema eelarve arvutuste järgi. Lugedes voodi alla peidetud raamatut, näeb ta, et selle eduks on vaja tuubat. Taaskord valdab meest masendus – Kus kohast peaks ta välja võluma tuuba, mis maksab mitusada rubla? Tema muret kuulati aga pealt, ning ta naine suudab talle välja võluda tuuba. Järgnev naeratus näitab kogu publikule, et elu on väärt elamist, kui see sulle natukene lootust näitab. Koomilisel mängimaõppimisel selgub veel üks materiaalne kurb fakt, mis paneb Semjoni jälle kätt revolvri poole haarama. Selleks ajaks on juba intelligent ja muud omakasupüüdjad lavale jõudnud, kes kordamööda proovivad Semjoni hüvastijätu kirjale end ära märkida. Kogu kisklemine ja veenmine tundub tõepärane, sest hingega räägitakse oma eesmärgist, isegi diiva, kes väidab, et mees sooritas enesetapu, kuna mõte naise ilusa keha mittepuutumisest on väärt enesetappu.

Edasine komöödia kirjeldamine läheks juba liiga detailseks või rikuks vaataja fantaasia ja ootused, kuna kõike ette jutustades võib teos jääda poolikuks. Kogu teos on iseenesest väga hoogne. Kolme tunni vältel ei märganud ma kordagi näitlejate näos tuimust, alati oli võlutud ette grimass, kord hirmust, kord rõõmust, kord naerust. Morbiidse tiitli vastukaaluks on kogu näidend komöödia. Niivõrd hästi etendatud, kirjutatud või välja mõeldud, et enamuse ajast oli publik naermas, mitte mõtlemas selle peale, kas mees sooritab enesetapu või mitte. Laval on ükshetk nii mitu näitlejat, et lemmiku tekkimisel jäävad teised varju ning sellepärast tasub minna lavastust uuesti vaatama, et tabada ülejäänud näitlejate kehahoiakuid, grimasse ja järgnevaid liigutusi. Etenduse lõpus kumanud laul mõjus kummitavalt, kiidan siinkohal peategelase Jörgen Liigi häält, mis suutis olla vali ja selgesti kostuv taustahäälte kõrvalt. Finišeerudes jõudsid taas reaalsusesse, kaasas positiivne noot etendusest. Mõni päev hiljem korrates peas olnud stseene, hakkad omaette itsitama naljade peale, mis etenduses kostusid. 

——————————————————————————————-

Sel aastal teeb TÜL koostööd erinevate Eesti teatritega. Teatrite poolt piletid, meie poolt tekstid. Selle teksti autor on Karl Martin Kirt ning tekst on kirjutatud 19.10.13 nähtud etenduse põhjal.

Advertisements

2 thoughts on “Noored noortest, TÜLikas “Enesetapjast”

  1. Vabandust, aga kas keegi selle teksti on enne avaldamist läbi ka lugenud? Kirjavigadest, mida ei tohiks üks filoloog (eeldan, et teatriteadlased seda on?) teha, ma ei räägi. Neid on kahe lõigu kohta talumatult palju. Hoopis rohkem huvitab mind aga teksti mõte. See lihtsalt puudub. Miks te nii teete?

  2. Lugupeetud südamlik lugeja,
    Teie mure on täiesti arusaadav. Selle teksti autor kirjutas esimest korda meie blogisse. Teksti esimene variant tuli minu kätte, millele seejärel andsin sisulisi kommentaare, püüdes juhtida tähelepanu tõigale, et tekst on üsna lühike ning tegeleb lavastuse analüüsiga vähesel määral. Sain teksti tagasi mõni aeg hiljem sellisena ning sellisena ta siia ka postitasin.

    Miks me nii teeme? Kuna TÜL tegi sel aastal kokkuleppe erinevate teatritega, et pileti eest kirjutatakse meie blogisse tekst ning seda vähemalt nädala jooksul etenduse nägemisest, siis tunneme kohustust vähemalt midagigi nähtu kohta avaldada. Antud juhul oli tähtaeg juba ammu möödunud, mis muutis minu närviliseks ning kiirustasin teksti postitamisega. See oli ilmselt viga, millele Te ka tähelepanu olete juhtinud.

    Mis võiks olla selgitus või minupoolne vabandus lugeja ees? Selgitusena saan pakkuda vaid selle, et antud olukorras tundsin, et olen andnud nii palju konstruktiivset kriitikat kui võimalik ning kahjuks tekst enam oluliselt edasi ei arenenud. Kuna tähtajast oli üsnagi palju aega möödas, postitasin teksti ära. Teine selgitus on see, et vaatamata blogi üldisele toimimisele, kus esmakordsed kirjutajad saadavad oma tekstid kindlatele kontaktisikutele, kes siis nendega tööd üritavad teha, ei saa siiski TÜLi blogi kontaktisikud pidada enda kohustuseks tekstide ümberkirjutamist, täielikku ümbertoimetamist ning sisuliste vigade parandamist. Iga TÜLikas peab siiski oma teksti eest vastutama. Inimesed õpivad kõige paremini kogemusest ning antud teksti avaldamine on antud kirjutaja ja ka teiste kirjutajate jaoks kogemus, mis võiks õpetada, et vaatamata nõudele kirjutada nädala jooksul “tekst vabas vormis”, ei tähenda see seda, et see tekst võib olla ükskõik milline (nii sisulises kui vormilises plaanis). See teine selgitus on ka minu vabandus – minu meetod (vigade kaudu õppimine) ei olnud võib-olla antud juhul 100% õigustatud, kuid samas loodan, et tänu tekkinud olukorrale paraneb TÜLi blogi tekstide kvaliteet.

    Loodan, et suutsin pakkuda Teie küsimustele ammendavad vastused.
    Kui ei suutnud, võime siin samas jätkata diskussiooni.

    Lugupidamisega,
    Kristi Ruusna

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s