Netis sündinud

VAT teater. Autor Kristiina Jalasto, Lavastaja Margo Teder, Kunstnik Iir Hermeliin, Helilooja Jarek Kasar, Osades Katariina Ratasepp, Kristiina-Hortensia Port, Ago Soots, Meelis Põdersoo ja Martin Kõiv

“Netis sündinud” on lavastus noortele ja noortest, kes on juba lapsekingadest välja kasvanud ning elavad ja avastavad sotsiaalset elu sõprade, koolikaaslaste seltsis, samuti üritavad või näitavad võimetust leida kontakti vanemate kui ka õpetajate ja koolijuhtkonnaga. Lavastuses on olemas mõistmatus lapse ja vanemate vahel ning generatsioonide erinevusest tingitud kommunikatsiooniprobleemid.

Lavastus keskendub meie kaasaegse või Y-generatsioonile – netipõlvkonnale. Lavastus mitte niivõrd ei ironiseeri, halvusta või manitse seda põlvkonda, kui kirjeldab ja toob esile erinevaid võimalusi, elulisi aspekte ja ohte, mis võivad selle põlvkonna harjumustega koos internetisuhtluse ja -informatsioonivahetusega kaasneda. Samuti räägitakse sellega kaasnevast vastutusest ja teadvustamise vajadusest.

VAT teater tegi lavastuse valmimiseks koostööd BCS koolitusega, kellelt lavastuse idee ka pärineb. „Netis sündinud“ kuulub projekti „Teater internetis“ programmi, mille on ellu kutsunud Vaata Maailma Sihtasustus.

Kristiina Jalasto näidend, millel lavastus tugineb, on sündinud viieteistkümne foorumteatri etenduse käigus autori poolt kogutud materjalist. Ehtsuse nimel pärineb enamus sisu noortelt endilt, kes rääkisid oma kogemusest virtuaalmaailmas. Neile lisaks olid nõu ja kogemusega abiks veebipolitseinikud ning Lastekaitse Liit.

Lavastuses on kasutatud palju stereotüüpe. Karakteritena on põhikooliõpilastest olemas lahedad kutid ja plikad ning nohikud, keda lahedad enda hulka ei luba. Samuti stereotüübid vanuritest, kes noorte arvates justkui mittemillestki aru ei saa, kes elavad omaette veidras ja arhailises maailmas.

Tegelasteks on segamini noored ja vanad, kõiki kehastavad vähem või rohkem nooremad näitlejad, muidugi palju vanemad kui põhi- või keskkooliõpilased, kuid mitte ka nii vanad, et nad lapsevanematena veenvad oleksid. Noorte mängimisega saavad nad hästi hakkama.
Tegelaste vahel arenevad tegevusliinid, mis rohkem või vähem omavahel põimuvad. Tegelasi ühendavad erinevad faktorid nagu näiteks verivärske armastus, arvutimängude huvi, soov lõbutseda ja pidutseda, olla sotsiaalne ning ka soov teineteist mõista, läbivaks ühendavaks lüliks on siiski internet.

Internet on midagi, mis justkui soodustaks noorte omavahelist läbisaamist. See annab neile võimaluse kõike teha ja näha, kuid samamoodi suudab ka kätte maksta. Näiteks, läbi veebikaamera pidu üle kandes jäävad noored tegelased vahele. Halvustavate varikontode tegemise ja videote ülesriputamise tagajärjel ähvardatakse vastutavaid koolist välja visata.

Suhtlemine käib rohkem läbi internetimeediumite, kuigi laval käib suhtlemine „live’is” ehk näost näkku. Tegelased on sageli üksteise kõrval, teevad koos ühiseid asju. Kuid valdavas osas eksponeeritakse suhtlust tinglikult läbi erinevate programmide ja võrgustike nagu Messenger, Facebook, Twitter. Enamasti on tegelaste vahel mingi nähtamatu sein, mille olemasolust vaataja tinglike interneti-märksõnadega aru võib saada. Väga tihti kasutatakse internetišargooni, noorte kõne on sellest läbivalt täitunud. Sellega töötab kaasa lavakujunduslik element, milleks on sein, kuhu on sisse peidetud noorte teadvusesse kulunud papist tehtud ikoonid nagu naeratav, kurvastav ja keelt suust välja ajav smaili, e-mail, Facebook, Twitter, pöialt püsti ajav like jpt. Neid elemente tegelased järjest kasutavad, võtavad need seinast välja ja loobivad ükshaaval põrandale. Etenduse lõpuks saab nendest suur hunnik.

Kuigi lavastus keskendub internetipõlvkonna temaatikale, keskendub ta pigem ikkagi tüüpilistele noorte probleemidele, mis alati on olemas olnud, lihtsalt teeb seda läbi kaasaegsemate vahendite ja võimaluste. Noored õpivad oma rumalustest need ühtviisi päris elus ja sotsiaalmeediasfääris läbi elades. Olulisteks teemadeks on vajadus kuuluda, olla mõistetud, armastatud ja ise armastada. Peale sotsiaalse läbipõimituse räägib lavastus ka eraldatusest ja mõistmatusest, mis inimeste vahel valitseb.

Olulisel kohal on tubli ja usin tüdruk, keda koolis nohikuks kutsutakse, ja tema raskus oma emaga läbisaamisel, kellel on alati liiga kiire. Sellest mõistmatusest ilmneb kaasaja paradoks, mis sunnib ema tütrele lähedamale jõudmiseks kasutama sotsiaalmeedia võimalusi, veel enam, ta kasutab sotsiaalmeedia nö. „nähtamatust”, et esitada ennast väljamõeldud tegelasena, tütrevanuse poisina, kes teda justkui tunneks. Niimoodi teeb ema algust tütrele lähemale jõudmiseks ning tema mõistmiseks. Ja see tal ka mingil määral õnnestub, olgugi, et ebaeetiliste vahenditega. Tüdrukut ei mõista ka teised noored, nö. „lahedate” kaader, nad võtavad teda kiusata, kuna ta on teistsugune. Tüdruku vastu suunatakse julmad naljad, mis ka video kujul internetti üles riputatakse, mis eraldab ta veelgi rohkem teistest ja paneb teda suuremat lähedust otsima salapärases internetivõõras, kelles ta lõpuks oma ema avastab. Noored põhikooliõpilased ei mõista õpetajaid ega direktorit, pidades neid ajast ja arust vanakesteks, kes mittemillestki aru ei saa. Nende vahel on konflikt, mis viib nii kaugele, et noored suunavad oma viha nördimuse õpetaja-klassijuhataja vastu, tehes talle halvustava varikonto. Õpetaja esindab aga mõistuse häält, ta võtab noori harida internetieetika ja -turvalisuse osas.

Mitte ainult noored ei avasta interneti võimalusi, vaid seda suudab teha ka ühe noore vanaema. Ka vanema põlvkonna esindaja pannakse internetiavaruste ohte tundma õppima. Tema taasavastatud plikalik naivism maksab talle kurjasti kätte, kui Alejandro666 nimeline internetikehand talt raha välja petta suudab. Nii et lavastus näitab, et interneti ohtude eest pole kellelgi pääsu, kes nendest piisavalt teadlik pole, suhtub neisse liigse naiivsusega või kes pole veel kahjustada, haavata saanud.

Vanaema tabab karma, tema varajasem moraliseeriv hoiak ja käitumine noorte ja nende pidutsemise vastu maksab kätte, ilmneb, et ta on samavõrd naiivne kui noored. Ta armub sama lihtsalt ja kiiresti. Tema lapselaps on see, kes talle õpetussõnu jagama hakkab, teemal, mis puudutab internetiturvalisust.

Tore aspekt lavastuse juures on see, et näitlejad suhtlevad publikuga, kelleks valdavas osas on tegelaste vanused põhikooliõpilased. Nad võtavad kõik noored enda sekka, räägivad nende perspektiivist. Mõned korrad isegi istuvad publiku sekka ja kommenteerivad laval toimuvat, näiteks koolitunnis õpetaja tegevust. Sellega sünnib vastuseis noorte ja autoriteedi vahel.

Sõnakasutus on lavastuses aus, roppustest ega nilbustest ei hoiduta. Minimaalselt neid sisse tuleb. Noorte tegelaste vahelist suhtlemist pole ülemäära tobedalt proovitud nö. „noortepäraseks“ teha. Nende suhtlus mõjub pigem veenvalt. Kindlasti aitab kaasa see, et tekstid, lood pärinevad noorte endi kogemusest, kes sellest on kirjutanud.
Muusika, mis on Jarek Kasari kirjutatud, töötab lavastusega kaasa. See on valdavalt elektrooniline ning suudab lavastuse temaatikat, noortevahelist põimumist täita. Nimilugu „Netis sündinud“ kõlab etenduse lõpus ning jääb kummitama teatrist lahkudes.

„Netis sündinud“ on pilguheit kaasaja noorte maailma, kes vaheldumisi elavad internetis ja päris elus. Tehakse ülevaade vahenditest, kuidas noored läbi interneti sotsiaalelu tundma õpivad. Lavastus ei ole halvustav ega moraliseeriv, küll aga toob välja ohte ja ebaeetilisi võimalusi, mis internetiga kaasnevad.

Teemadeks on noorte omavaheline põimumine läbi erinevate meediumite ning erinevusest tingitud mõistmatus vanemate ja õpetajate vahel. Näitlejad proovivad publikuga, s.o. noortega võimalikult lähedaseks saada, vahepeal ka publiku hulka minnes. Näitlejad saavad oma rollidega veenvalt hakkama, sellele aitab kaasa ka teksti autentsus ja selle eelnev läbitöötamine kirjaniku poolt.

________________________________________________

Tänavu teeb TÜL koostööd erinevate Eesti teatritega eesmärgiga paisata veebi uute noorte kirjutajate vabas vormis tekste (kriitika, arvustused, teatritekstid, muljetused) erinevatest lavastustest. Teatrite poolt piletid etendustele, meie liikmete poolt tekstid. See postitus on kirjutatud lavastuse “Netis sündinud” 07.10.2013 nähtud etenduse põhjal, teksti autor Matis Merilain.

Advertisements

One thought on “Netis sündinud

  1. Pingback-viide: Avameelselt internetist | Lasteteater

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s