Kane’ist. Kommentaariks kogetule ja vastuseks varemkirjutatule.

Mõtteid Von Krahli Teatri lavastustest “Puhastatud” ja “4.48 psühhoos” 

Nagu tegijate poolt märgitud, on need kaks lavastust seotud ühtseks tervikuks (milline liigsõnaline väljend tegelikult, küsimus argifilosoofidele: kas tervik saab olla mitteühtne / kas mitteühtne saab olla tervik?). Seetõttu, kuigi vastavad Kane’i näidendid on kirjutatud umbes aastase vahega ning neid eraldab otsesest ajalisest järgnevusest veel näidend “Ihalus” (“Crave”), tekivad minu kui vaataja peas nende kahe teksti ja lavastuse vahel ühendused. Järgnevalt nende ajenditest ja olemusest.

Siin tahaksin vastata TÜLi blogis eelnevalt Kane’i teemal kirjutanud Kristi Ruusnale, kes ütleb “4.48 psühhoosi” protagonisti kohta nii: “Eelmaa tegelane oli just see õige ükskõik-kes – läbipõlenud, ärasuitsetanud, paksuks läinud ja tülgastav.” Aga miks ta selline on? Tema välimus ja hääle kähisev kvaliteet mõjuvad kontekstis loogiliselt, usutavalt, seda küll (mulle näib, et “4.48 psühhoosi” puhul ei olegi usutavus üldse küsimuse all), aga seda rolli oleks tegelikult võinud esitada ka hoopis korralikuma ja klassikaliselt esteetilisema välimusega inimene ja see oleks olnud realistlik (miks, sellest hiljem). Peategelane, kelle teadvusse vaataja läbi kaamerasilma ja tekstimeediumi pilgu heidab, näeb allakäinud ja tülgastav välja eelkõige seetõttu, et just selliseks peab ta ennast ise (“Ma olen inimesena täielik läbikukkumine”; “Ma olen paks” jne), selles samas teadvuses, kuhu sisse vaatajal on harukordne privileeg näha.

Mõeldes veel lavastuste ühisosale, meenub Kane’i õhtu esimese poole (“Puhastatud”) videoraam: näitlejad (mitte tegelased!) pedaalimas Kalamaja tänavatel (hiljem maanteel), reaalses maailmas. Aeg-ajalt vilksab kaadris ka Taavi Eelmaa enam kui tõsine nägu läbi akna pilguga rattureid saatmas või tema tume kuju nurga taha kadumas. Kuigi vaataja tollel hetkel veel Eelmaa tegelasest midagi ei tea, on tema ainuke, kelle puhul ei saa videoraamis nähtavat inimest ja tema tegelast välimuse (ega oleku) järgi selgelt eristada. Rääkimata sellest, et videoraami ja Eelmaa tegelase meedium lavastuses on üks. See kõik loob tagantjärele mulje, nagu oleks õhtu teise osa protagonist tegelikult kohal algusest peale. Mõeldes tagasi “Puhastatute” tegelaste identiteetide segunemisele, meenub Virginia Woolfi romaan “Lained”, mille kuue tegelase kohta on spekuleeritud, kas tegemist ei ole mitte ühe “mina” erinevate külgedega. Ehk on ka “Puhastatute” tegelased ühe isiku teadvuse erinevad osad, projektsioonid, sündinud vajadusest saada hakkama talumatute tunnetega, asetades need endast väljapoole. Kuna temaatiliselt on need kaks lavastust üksteisega haagitud veel mitmes punktis (nt armastus, kannatus, valu, süü) ning nagu mainitud, näib “4.48 psühhoosi” tegelane olevat kohal ka esimese lavastuse ajal (vähemalt ajuti), siis jääb mulje, et selleks üheks isikuks, teiste “Puhastatute” tegelaste allikaks on “4.48 psühhoosi” protagonist.

Tagasi “4.48 psühhoosi” juurde, kas on olemas sellise psühhootilise enesehävitusliku sisemonoloogi esitajaks üldse keegi “õige”? Eelmaa tegelane kommunikeerub vaatajaga seina tagant, kaamera ja mikrofoni abil, teda ei saa päriselt näha, temas toimuv saab avalikuks vaid siis, kui ta teeb kaameranupule vajutades valiku vaataja jälgima lasta. Samamoodi on igapäevaelus väljaspool lavamaailma: aknast sind pilguga saatva või jalgrattaga Telliskivi juures kurvi võtva inimese peas võib toimuda mida iganes ja sul pole aimu, kuna kaamera ei tööta, sõnu ei tehta ja ühendust ei ole. Nii ei olegi tegelikult teada, kuidas üks keskmine või õige “4.48 psühhoosi” läbi elav inimene välja näeb või millistesse demograafilistesse või sotsiaalsetesse gruppidesse kuulub. Kane’i tekst ei anna oma tegelase kohta vihjeid, kuna teksti teemad on üldinimlikud ning samas niivõrd isiklikud ja inimeses peidus, et monoloogi “mina” võib erinevaid kujusid võtta lõputult.

 Annemari Parmakson

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s