“NOX” ja Särts ja publiku raputus

NOX Twisted Dance CompanyLavastus, koreograafia: Carmel Köster, Rene Köster, Krista Köster, Helikujundus: Christofer Eriksson (SWE), Rene Köster, Visuaalid: Twisted Dance Company, Kunstnik: Liisi Eelmaa, Valguskujundus: Revo Koplus, Koreograafia, esitus: Helina Reinjärv, Kreete Tumm, Kristel Jänes, Madleen Teetsov, Marek Vetik, Tomas Tammemets, Carmel Köster, Rene Köster

 Twisted Dance Company „NOX” oli järjekordne lavastus programmist Särts, mis mind tõeliselt kaasa haaras ja liigutas. Teises reas, kõige keskmisel kohal, istusin nii tooli ääre peal kui võimalik ning lasin peal rütmis kaasa noogutada, naeratus suul. Köstrite dream-team on lavastuslikult ja koreograafi poolest loonud midagi, mis võiks kanda tiitlit „Ka nii võib tantsuteatrit teha”. Kui lavastuse infos seisab „Etendus ei ole mõeldud nõrganärvilistele” siis tuleks seda ka tõsiselt võtta – lavalt ei puudu võluv postitants, ägedalt õudsed näomaalingud, kostüümid ja maskid, väga vali muusika ning aeg ajalt vilkuv strobo. Nõrganärvilistele võib ka põhjustada üllatust või hämmingut kehaline liikumine, mis on tempost sõltumata jõuline ja mõjus. Mõni võib-olla ütleks new-age, aga mina ütleks, et see ongi Twisted Dance Co.

Pilt on pärit siit.

Lavastuse „Nox” tantsijad on mitmekülgsed ning neid on erakordselt huvitav jälgida. Pidevalt leidsin end ootusärevuses: mis juhtub järgmisena, kuidas muusika muutub, kuidas liiguvad tantsijad muusikasse, kas kostüümid vahetuvad? Lugu erinevatest deemonlikest olevustest kruvitakse kõrgpunkti ning vaataja jäätakse ootama veel miskit. Nutikas lõpp erakordselt pingelisele (eriti muusikat silmas pidades) ja hoogsale etendusele.

Pilt on pärit siit:

Vaatamata uhketele kostüümidele, rikkalikule meigile, parukatele ja kõigele muule, oli tantsijate miimika ning plastika viimistletud. Tantsijad ei peitu meigi, kostüümi või muusika taha, vaid hüppavad nendest kategooriatest välja, tantsivad nende sees, liiguvad nendest läbi. Kõik kehale kinnitatav, kõik saalis kõlav, kõik visuaalselt kogetav ei ole millegi täiendus, vaid kokkukuuluv, võrdselt oluline. Olulisim selle kõige sees on tantsija, kes paneb ruumi ja kõik selles oleva liikuma, liikudes selles ise. „NOX” paigutub edukalt visuaalse teatri määratluse alla, olles sulam liikumisest, maskiteatrist, tantsuteatrist, muusikateatrist või kontsertist. Kui otsida lavastusest „NOX” dominanti, siis on see kindlasti visuaal, mille kaudu sooritatakse tähenduse ülekanne. Lavastuses on tajutav lugu John Constantine’ist Hellblazeri maailmas, kes kohtub, kohutab ja kahvatub erinevate monstrumite ja veidrike ees, sulab nendega ühte, juhib neid, põgeneb nende eest. Kuid lugu antakse edasi heli ja liikumise, mitte niivõrd sõnade kaudu (kuigi ka sõnu kõlab lavastuses moonutatud hääletoonil tihti). Füüsilis-visuaalne ja ka muusikaline aspekt annab antud lavastusele uue keele.

Pilt on pärit siit:

Väga oluline element lavastuse „NOX” puhul on vaieldamatult meisterlikult kokkumiksitud muusika. Rene Köstri ja  Christofer Erikssoni helikujunduses on kasutatud nii Missy Ellioti lugu „Work it” kui ka Double 99’i „RIP Groove” ning paljusid teisi lugusid, mis teenivad eesmärki tõmmata publik käima, haarata nad rütmidesse/bassidesse kaasa. Lood on saanud uue kvaliteedi just rütmi- ja stiilitunnetusliku kokkumiksimise tulemusel ning kohati tekkis muusikat kuulates isu „NOX” soundtrack’i järele (võib-olla asi, millele tegijad võiksid mõelda, kui autoriõiguste küsimus on võimalik ületada). Teiseks oluliseks elemendiks on antud lavastuse puhul aga kindlasti kostüümikujundus, mille eest võib ehk tänada lavastuse kunstnikku Liisi Eelmaad. Samas teades, et Twisted Dance Company on kamp inimesi, kes tegutseb koos, siis võib tänusõnad tõenäoliselt saata kogu trupile huvitavate ideede eest kostüümi- ja grimmilahendustes.

Pilt on pärit siit:

Twistedi „NOX” oli tingimata üks mitmete lavastuste hulgast tänavusel Draamal, mis väärib tähelepanu just oma huvitava muusikakasutuse, väljapeetud füüsilise esituse ning visuaalse efektsuse eest. Programm Särts on end tõestanud taas ja Twistedilt on midagi uut ootamas mitmed inimesed. Publik nõuab veel, nõuab rohkem, nõuab teistsugust tantsu. Tuleb vaid tänada ja soovida edu edasistes tegemistes.

Varem ilmunud Eesti teatri festival Draama blogis 4. septembril 2013. Kättesaadav: http://etfestival.wordpress.com/2013/09/04/nox-ja-sarts-ja-publiku-raputus/

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s