Membraan, millest ilmus elajaid. Õnn urises metsikult

Metsik urisev õnn (NUKU teater), Autor ja lavastaja: Anne Türnpu (külalisena), Dramaturg: Marion Jõepera (külalisena), Kunstnik: Rosita Raud (külalisena), Muusikaline kujundaja ja helindaja: Reigo Ahven (külalisena), Subtiitrite autor ja kirjutaja: Helena Läks (külalisena), Osades Kadri Kalda, Katariina Tamm, Katri Peksi ja Laura Nõlvak või Lee Trei

Küllap on inimesi (loe: publikut) sama palju erinevaid, kui on erineva kõlaga trumme. Kõik põntsuvad erilist viisi, erilises rütmis. Mina põntsusin kaasa urisejatega Sadamateatris veendumuses, et kindlasti on neid, kellele ei meeldi, kuid ma otsustan sellest end mitte häirida lasta. Kuigi ehk võiks ette heita liigset karjumist, oli tegemist väga õnnestunud lavastusega tänavusel Draama festivalil, mis paelus humoorikate momentide, nutika materjalikasutuse, hea rütmika ning põnevate karakteritega (sh ka rätinukud).

Ehk olekski paslik alustada just rätinukkudest, materjalist. Paar aastat tagasi kuulasin Vahur Kelleri loengut nukuteatrist. Sealjuures kõneles ta ka objektiteatrist, võiks öelda ka, et materjaliteatrist (abstraktsus on muidugi tahtlik). Ta tõi loenguruumi kaasa suure rulli jõupaberit ning käskis meil, peamiselt teoreetikutel, tunnetada materjali ning seejärel „elustada” materjalist nukk. Skepsis läks möllama, kuid ka teoreetikutes krõksatas lõpuks mängulust – peatselt oli auditoorium täidetud pabernukkudega mängivatest üliõpilastest, kõlas naeru ning erinevaid hääli. Vaimustusin sel hetkel ideest, et ka paber saab olla elus, paberikäkk võib võrdsustuda „elustunud” nukuga. Vaadates „Metsikut urisevat õnne”, tekkis mul mõte, et kas Anne Türnpu viskas oma kunstilisele meeskonnale ette idee kangast, kui potentsiaalsest materjalist, millest luua, või olid need „tüdrukud Soomest” (mis ei jäänud etenduse jooksul mainimata, et „soomeneiud” miskit erilist oskavad), või olid need nö omad, kes ideega välja tulid. Ega seal minule kui vaatajale suurt erinevust ole, KES see oluline figuur selle idee taga oli, kuna tööle ta hakkas ning mõjus ta oli. Võrdselt vaimustavalt mõjus roosa koll pimeduses, „pifid” kontsadel kui ka pruun ollus-padi, mis kord oli rasv, kord imik ja kord ei-tea-mis ning otseloomulikult keha külge kinnitatud rätinukud (kontsadel või meestekingades).

Pilt on pärit siit

Türnpu ise võiks olla märksõna tugevale naisfiguurile (või oli see nüüd vastupidi). On selge, et lavastaja on end ümbritsenud ka tugeva naistiimiga. Silma jääb ka lavastuse infost ju vaid üks mehenimi, kes vaieldamatult on aga üks tuumikosi sellest lavastusest. Eriliselt meeldejäävaks kujunesid Katariina Tamme ning Kadri Kalda stseenid, mis olid läbivalt jõulised. Tugev esitus ei puudunud aga ka teistelt näitlejannadelt. Ei oska arvata, kas „naised ja kingad” oli tahtlik või mittetahtlik märgikasutus, kuid antud lavastuses sobis see kooslus (tahaks kangesti öelda, kui) sukk ja saabas.

„Metsik urisev õnn” paikneb küll programmis Särts, kuid on ka tingimata ruumimaagiline. Sadamateatri lava töötas lavastuse jaoks hästi, andes kõrgusesse kulgeva õhuruumi, milles ruumimaagia publikusse pihustuda saaks. Olgem ausad, olin ruumimaagia lummuses, sest kui mu selja tagant rulliti üles pimenduseesmärgil kasutatud ruloo, ning lavale langes valge ilmavalgus, kadus ruumimaagia mu silme eest ära, kuid jäi mu pähe kummitama. Küllap see on ka üks lavastuse eesmärk – lasta sellel tulla enda sisse, et see mõjusalt kinnistuks teadvusesse kui midagi huvitavat ja särisevat.

Ilmunud varem Eesti teatri festival Draama blogis 3. septembril 2013. Kättesaadav: http://etfestival.wordpress.com/2013/09/03/membraan-millest-ilmus-elajaid-onn-urises-metsikult-2/

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s