Kondab maagilisis aegruumes

Eesti Draamateatri “Kolm õde”. Autor Anton Tšehhov, tõlkija Otto Samma, lavastaja Hendrik Toompere jr, kunstnik Ervin Õunapuu, muusikaline kujundaja Liisa Hirsch. Osades Mait Malmsten, Liis Haab (külalisena) või Mari-Liis Lill, Kersti Heinloo, Merle Palmiste, Marta Laan, Taavi Teplenkov, Jan Uuspõld, Hendrik Toompere jr jr, Rein Oja, Raimo Pass, Jüri Tiidus, Mihkel Kabel (külalisea), Tõnu Aav või Lembit Ulfsak, Ester Pajusoo. Esietendus 12. veebruaril 2012 Eesti Draamateatri suures saalis.

 

 

ERIK: Aga kuhu aeg kaob, Peeter?

 

Pikk vaikus.

 

PEETER: Ma ei tea.

 

Mart Kivastik, Peeter ja Erik

 

 

Hendrik Toompere jr lavastustega on nii, et nad ei lase vaatajat lahti. Kummitavad üha, ilmuvad vaimuväljale erinevates tonaalsustes. On küll isetoimivad struktuurid, aga eeldavad vaatajalt ometi aktiivset kaasaloomist, õhuaukude täitmist, küsimustele vastamist. Vaataja usaldamine, ta kaasakutsumine ühisele otsingule, rännule, mis tegeleb olemise saladuste avastamisega, on julge, aus, väärikas, väärtuslik.

 

Toompere viimaste aastate klassikalavastuste (arvan kokku kaks Tšehhovit – “Kirsiaed” ja “Kolm õde” – pluss kaks Shakespeare’i – “Torm” ja “Võlanõudjad”) üheks võimalikuks võtmeteemaks on aeg. Ta kaduvus, inimese võimalus või võimetus oma aega kasutada ja mõtestada. Üksikud hetked, mille jooksul kogeb inimene enam kui sajandi või millenniumi vältel. Süsteeme loov, läbinägev ja lõhkuv maailmanägemine on elamise õigustus, vaimuväärikuse alus, aga ta kipub kaduma, manduma labaseks vegeteerimiseks.

 

Mida Toompere klassikaga teeb? Pakun “Kolme õe” näitel ühe tõlgendusvõimaluse, mis ei pretendeeri mitte millelegi. Lavastaja kisub tegelased neile antud ajast ja ruumist välja, asetab nad silmitsi universumiga. Nende valud ja rõõmud, nutud ja naerud projitseerib igavikutasandile, kus tegelaskujude tõsiseltvõetavus pudeneb naeruväärseiks kübemeiks. Ja parasjagu siis, kui need kübemed ilmaruumist alla sadama hakkavad, käivitub nende all elegantne, teatraalne, lõbustav, terav mäng. Toompere huumor pole soe empaatiline muie, vaid elunäinud irooniline pilge. Ei arva, et ta tegelasi lihtsustab, aga läbinähtavateks lavafiguurideks teisenevad nad inimestest ometi.

 

Võimsa ekvivalendi tühikäigul jooksvale elutsemisele pakub Ervin Õunapuu igipöörlev lavapilt, jäävust manifesteeriv kodukapp kui “Kirsiaia” kaasavara ja paigal seistes äraminekut hõikav mootorratas Jawa. Ahistav mõttetus, eesmärgitus, lootusetus, pagemisvalu paistab läbi Toompere-Õunapuu skepsisespektri löövalt kujundlik, isegi ängistav, aga mitte staatiline, vaid mänguline.

 

Ses mängus sünnib tabava loojakäega visandatud rollisooritusi, ergastav absurditaju on näitlejatööde krooniks, võimalus pilada omaenese võimalikke stambiohte teritab kohalolu ja mängulusti. Mälupiltidena heiastub rollidest kaadreid, igaüks keskendunult oma asja ajamas, teistest päästmatult eraldi. Inimlikkuse alalhoidjana eristub Ester Pajusoo Anfissa kui teadmine sisukama, väärikama elu (kadunud?) võimalikkusest.

 

Veider, kui ergalt ehedad on igavus ja tühisus ses laudilmas. Kui nende painet liiga otseselt vastu võtta, lavastuse sisse ja taha mitte kiigata, võib kõigest alles jääda vaid kontaktitus, mis avab peas ukse igavusele ja migreenile. Aga igavik ja igavus võrsuvad teadagi ühest tüvest. Usun, et avatud vaatajale pole “Kolm õde” asi iseeneses, vaid teos, mis vahendab vaatajat ja maailmaruumi, on kui valguskiiri läbilaskev müür inimolemise ja igaviku vahel. Manab maagiat ja isiklikku äratundmissoovi usaldades esile tundmatuid kaugusi.

“Kolme õde” vaadates võib näha, kuidas õhk laval sädeleb. Mine võta kinni, kas geniaalsusest või tolmust.

Postitus ilmus 30.08.2013 Eesti Teatri Festivali blogis (http://etfestival.wordpress.com)

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s